Tuesday, November 10, 2009

09.12.09

روز دانشجو

در روز 18 آذر، موج سبز فلورانس مراسم چند بخشی وزینی برای بزرگداشت 16 آذر و شناساندن این روز مهم به غیرایرانی ها برگزار کرد. این مراسم در دانشکده ادبیات و فلسفه دانشگاه فلورانس با همکاری صمیمانه دانشجویان و رئیس این دانشکده انجام شد. مراسم شامل نمایشگاه عکس، نمایش، سخنرانی و فیلم بود. در مورد جزئیات هر کدام از بخش های برنامه یکی از دست اندرکاران هر بخش توضیحاتی می دهد:

نمایشگاه عکس
اگر در مورد اتفاقات صحبت نشود ،گویا هیچ وقت رخ نداده اند،
با صحبت کردن از آنها می توانیم آنها را به واقعیت محض تبدیل کنیم.
اسکار ویلد

مسیر نمایشگاه عکس با این جمله آغاز می شد. ما می خواستیم با به نمایش گذاشتن آنچه در ۶ ماه اخیر بر ملت ایران گذشته "واقعیت " را آنگونه که بوده تعریف کنیم و در کنار وقایع داخل ایران فعالیت های جهانی در حمایت از جنبش سبز را با توجه ویژه به برنامه های موج سبز فلورانس به مخاطبین ارائه کنیم.

گاهی مجله های بدون عکس آنقدر جذابیت برای ورق زدن ندارند و گاهی مجله ها و کتابهای عکس بدون یک خط توضیح جلوهٔ واقعی خود رو نمی توانند داشته باشند. به همین دلیل، با استفاده از بیانیه ها، نقاشی، کارهای گرافیکی و حتی نوشته های دستی، تکه روزنامه و غیره حال و هوای واقعیتری به عکسها بدهیم، گرچه عکس ها خود گویای مطلب بودند! در واقع با به کارگیری تمامی این عناصر، از هر روز-به ترتیب از قبل، هنگام و بعد از انتخابات خرداد - یک کولاژ درست کردیم.

نمایش
به جرات میتوانم بگویم که یک تجربهٔ استثنایی و بسیار زیبا بود و افتخار میکنم که سهمی در این تجربه داشتم.

داستان نمایش خلاصه ایی بود از آنچه در انتخابات ریاست جمهوری اتفاق افتاد،و گروهی از جوانها را نمایش میدهد که با امید و خوش بینی به پای صندوقهای رأی میروند ولی بعد از اعلام نتایج کاملا حیرت زده شده،با هم یکی میشوند و به دنبال رأی خود به مبارزه میپردازند. در این راه تعداد قابل توجهی از آنان کشته شده و تنها ۲ نفر باقی میماند. در این هنگام است که مخاطبین و بینندهها به کمک آنها میآیند. "ما بیشماریم" پیام انتهایی نمایش است.

از ابتدا کاملا آگاه بودم که هیچ کدام از ما هیچ تجربه ایی در این حرفه نداریم.بنابرین به هیچ عنوان قادر نبودیم از لحاظه فنی و حرفه ایی کاری قوی ارائه بدهیم...و این موضوع از ابتدا کاملا ذهن من را به خود مشغول میکرد و نگرانی بزرگی بود.ولی باید حل میشد،و حتما راه حلی وجود داشت.فکر میکنم در نهایت آن را پیدا کردم!...قلب و احساسات بچهها را جایگزین مهارتشان کردم.و نتیجه آن شد که توانستیم به روح و روان بینندههایمان هم رخنه کنیم و آنها را کاملا تحت تاثیر قرار بدهیم.ساده تر بگویم،یک پلی از روح خود به روح بیننده ایجاد کردیم.

ایران،وطن ماست و همه به آن عشق میورزیم،و این یکتا مهارت ما در برگزاری این نمایش بود

سخنرانی و فیلم
قسمت سخنرانی برنامه ساعت پنج بعد از ظهر در سالن اجتماعات دانشکده ادبیات و فلسفه برگزار گردید. این بخش با سخنرانی یکی
از دانشجویان و فعالان سیاسی ایرانی با موضوع تاثیرات جنبش دانشجویی بر اوضاع سیاسی ایران آغازشد. این فعال سیاسی پس از اشاره ای کوتاه به اوضاع فعلی دانشجویان در ایران، در مورد پیدایش و روند شکلگیری جنبش دانشجویی از سالها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ، اطلاعاتی را در اختیار حضار قرار داد. این دانشجو در خاتمه در مورد نام گذاری روز دانشجو در ایران و ضرورت بر ادامه اعتراضات مردمی در این روز سخنانی ایراد کرد .
بخش سخنرانی در ساعت 17:45 با صحبتهای یکی دیگر از دانشجویان فعال موج سبز فلورانس که در زمان انتخابات و اعتراضات پس از آن در ایران حضور داشت، همراه بود. این دانشجو ضمن تعریف فضای کشور و خصوصا شهر تهران در آن روزها بار دیگر از تمامی دانشجویان و حضار خواستار همراهی همه جانبه با جنبش سبز در ایران شد.
برنامه با پخش یک فیلم در ساعت هفت بعد از ظهر به پایان رسید. این فیلم با صحنه هایی از سه دوره کودتای در ایران شروع شده و سپس به تحلیل مسائل ایران و انتخابات دهم ریاست جمهوری پرداخت و با نمایش بخشهایی کوتاه از فیلمهای پخش شده از رسانهای مختلف دنیا به وجود صریح تقلب در اتخابات ایران و موج اعتراضات مردمی پس از آن اشاره کرد














No comments:

Post a Comment